Emotion-Focused Therapy: persoonlijke ervaringen

Van overweldigd zijn naar heldere emoties

Veel mensen komen in therapie omdat ze zich overweldigd voelen, in de war zijn door hun emoties of vastzitten in patronen die ze niet goed begrijpen. Emotion-Focused Therapy (EFT) biedt een andere benadering dan cognitieve-gedragstherapie. In plaats van zich vooral te richten op gedachten, helpt deze therapievorm mensen om hun emoties op een dieper niveau te voelen, te begrijpen en te veranderen.

In dit blog deel ik een waargebeurd verhaal over hoe dat proces eruit kan zien. Hieronder vind je een bewerkte transcriptie van een interview van Lou Cooper (EFT-therapeut in Australië) met Stephen, die openhartig vertelt over zijn reis door EFT en de impact die dit op zijn leven heeft gehad.

Luister je liever naar het originele gesprek? Dan kun je de volledige podcast hier vinden:
https://www.emotionfocused.com/episodes/interview-stephen

Stephens verhaal geeft een eerlijk en herkenbaar inzicht in hoe je emotioneel overweldigd kunt raken – en hoe het werken met emoties kan leiden tot blijvende verandering.

Transcript van het interview (ingekort)

Interviewer: Wat bracht je er in eerste instantie toe om in therapie te gaan?

Stephen: Even terug in de tijd… ik ben nu bijna 50, maar begin 30 maakte ik een aantal ingrijpende veranderingen en tegenslagen mee. Mijn vader overleed na een terminale ziekte. Ik was ongeveer anderhalf jaar bij hem voordat hij stierf, en dat vond ik erg zwaar. Kort daarna liep mijn langdurige relatie van meer dan 15 jaar stuk. Ook veranderde ik van baan. Het was echt een opeenstapeling van gebeurtenissen in korte tijd.

Daar kwamen veel emoties bij kijken en ik voelde me behoorlijk overweldigd. Achteraf denk ik dat ik een beetje in shock was. Na zes maanden tot een jaar waarin ik me niet goed voelde en moeite had om mijn leven weer op te pakken zoals daarvoor—want tot dat moment ging alles eigenlijk vrij gemakkelijk en prettig—begon ik te denken dat ik misschien met iemand moest praten.

Interviewer: Er gebeurde dus veel in korte tijd, en het klinkt alsof je op een punt kwam waarop je dacht: hier moet ik iets mee.

Stephen: Ja, dat denk ik wel. Ik weet niet of anderen dit herkennen, maar hoewel ik mezelf best emotioneel bewust vond, hielp dat me niet om mijn gevoelens te uiten. Ik wist dat er iets niet klopte en dat er veel emoties in me omgingen, maar ik wist niet wat ik ermee moest doen.

Ik kwam op een punt waarop ik het heel moeilijk vond om aan anderen te laten zien hoe ik me voelde, deels omdat ik me schaamde voor de intensiteit van mijn emoties.

Werken met emoties in plaats van gedachten

Interviewer: Ben je toen bewust op zoek gegaan naar iemand die met emoties werkt?

Stephen: Uiteindelijk wel. Na ongeveer zes maanden zoeken kwam ik eerst bij een therapeut die meer vanuit cognitieve-gedragstherapie (CGT) werkte, gericht op gedachten. Dat hielp enigszins, maar op een gegeven moment liepen we vast. Ze gebruikte het woord “blokkade”, wat mij het gevoel gaf dat er iets mis met me was.

Daarna probeerde ik het zelf op te lossen, onder andere via hypnotherapie, maar dat werkte niet echt. Toen ik naar het buitenland verhuisde, mailde ik iemand en legde uit dat ik vooral mijn emoties wilde onderzoeken in plaats van alleen mijn gedachten. Via die weg kwam ik bij Carla terecht, en dat was het begin van mijn EFT-traject.

Interviewer: Dat is een herkenbaar pad. Als je terugkijkt op jezelf toen je begon met therapie, wat zie je dan?

Stephen: Ik zie iemand met veel energie en goede intenties, maar ook iemand die steeds tegen barrières aanliep en hulp nodig had om daar doorheen te komen. Carla hielp me om die barrières te herkennen en echt te voelen en te verwerken. In het begin voelde ik vaak frustratie, omdat emoties wel opkwamen, maar ik niet wist wat ik ermee moest doen.

Het innerlijk conflict tussen mijn emoties begrijpen

Interviewer: Je begon dus met een gevoel van overweldigd zijn. Wat heb je daarover geleerd?

Stephen: Een belangrijk inzicht was dat mijn innerlijke conflict voortkwam uit verschillende delen van mezelf die verschillende dingen wilden. Het werken met stoelen in EFT maakte dat heel duidelijk.

Voorheen voelde alles als één grote wirwar, wat het zo overweldigend maakte. EFT hielp me om emoties te scheiden en te begrijpen wat er speelde. Het gaf me richting—een soort reis.

Ik voelde me ook gemotiveerd om me echt aan het proces te verbinden, mede door de relatie met Carla. Dat had ik in eerdere therapieën minder.

Interviewer: Dat klinkt als een gezamenlijke samenwerking.

Stephen: Zeker. We onderzochten emoties actief en gaven ze als het ware “leven”. Ik kon ze beschrijven, visualiseren en er beelden bij maken. Dat maakte het iets waar we mee konden werken.

Interviewer: Alsof zij zag wat jij nog niet zag.

Stephen: Precies. Waar CGT zich richtte op gedachten, richtte EFT zich op emotionele pieken—de momenten die er echt toe doen. Dat zorgde voor meer inzicht.

Interviewer: Was dat motiverend?

Stephen: Absoluut. Het voelde als een reis. Tussen sessies door gebeurde er ook van alles—door reflectie, dromen of nieuwe ervaringen. Elke sessie bouwde voort op de vorige.

 Minder streng voor mezelf 

Interviewer: En hoe is je relatie met je emoties nu?

Stephen: Ik ben er rustiger onder. Dezelfde patronen zijn er nog, maar ik raak minder snel in paniek. Vroeger sloot ik me af en ging ik in de overlevingsstand. Dat gebeurt soms nog, maar ik herstel sneller.

Ik had ook moeite met zelfacceptatie. Daar heeft therapie me enorm bij geholpen. Ik ben nu minder streng voor mezelf en kan beter omgaan met tegenslagen.

Interviewer: Het klinkt alsof je meer bevriend bent geraakt met je emoties.

Stephen: Tot op zekere hoogte wel, maar het is niet eenvoudig. Er is een kritische, dominante stem in mij die mijn emotionele kant lang heeft onderdrukt. Nu is die emotionele kant sterker geworden en kan die zich meer laten horen.

Er is meer acceptatie, maar ook grenzen. Het blijft een proces.

Ook moeite met het omgaan met je emoties?

Herken je jezelf in het verhaal van Stephen—voel je je vaak overweldigd door emoties, of vind je het lastig om te uiten wat je voelt, of merk je dat je vastzit in terugkerende patronen? Dan ben je niet alleen.

Emotion-Focused Therapy kan je helpen om je innerlijke beleving beter te begrijpen, een gezondere relatie met je emoties op te bouwen en blijvende verandering te realiseren.

Ben je benieuwd wat deze vorm van therapie voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met me op. Samen kunnen we verkennen wat er speelt en of EFT bij je past.

Wil je gebeld worden voor een vrijblijvend adviesgesprek? Via de knop Afspraak maken kies je in mijn agenda eenvoudig het tijdstip dat jou uitkomt.