Stress of burn-out

Stress of burn-out

Als je voortdurend stress voelt, raak je mentaal en lichamelijk overbelast.

Stress hoort bij het leven van alledag en ontstaat door elke verandering waaraan je je moet aanpassen. Dit varieert van fysiek gevaar lopen tot de opwinding van verliefd worden, een nieuw huis kopen of promotie maken. Of misschien word je geconfronteerd met een continue stroom van potentieel stressvolle ervaringen.

Stress kan dus het gevolg zijn van grote veranderingen in je leven of van de optelsom van kleine dagelijkse problemen. Welke invloed stress op je leven heeft hangt af van hoe je reageert op deze gebeurtenissen. Dankzij stress reageer je alert op risico’s en gevaar. Als stress kortdurend is, dan helpt je dat jezelf te beschermen. Problemen ontstaan wanneer je continu stress hebt.

Wil je advies inwinnen, neem dan contact op voor een gratis telefoongesprek. Via de knop ‘Afspraak maken’ kies je in mijn agenda eenvoudig het tijdstip dat jou uitkomt.

Afspraak maken

Chronische stress

Chronische stress kan ontstaan door een of meer ingrijpende gebeurtenissen, of door een opeenstapeling van kleine stressoren. Zolang je geest een bedreiging ervaart, zorgt je zeuwstelsel ervoor dat je lichaam waakzaam en alert blijft. Als deze ‘vecht/vlucht’ respons aanhoudt, heeft dat langdurige gevolgen. De bijnieren produceren corticoïden (adrenaline en noradrenaline) die een remmende werking hebben op onder meer spijsvertering, weefselherstel en het immuunsysteem. Dit zijn belangrijke functies om het lichaam gezond en fit te houden.

Chronisch stress leidt dan ook vaak tot lichamelijke ziektes en aandoeningen. Sommige mensen krijgen hoge bloeddruk, migraine of darmproblemen, bij anderen treedt aanhoudende spierspanning en vermoeidheid op.

Rust en herstel

Gelukkig kan je zenuwstelsel dat eerder de stressrespons activeerde, dit ook weer uitzetten. Zodra je ontdekt of beslist dat een situatie niet gevaarlijk meer voor je is, stopt je brein met het sturen van alarmsignalen. Na drie minuten begint de ‘vecht-vlucht respons ‘ uit het lichaam te verdwijnen. Je hartslag, ademhaling, spierspanning en bloeddruk zullen weer naar een normaal niveau terug gaan.

Tijdens het coachingsproces leer je strategieën om je stressniveau zelf te monitoren en in balans te houden. We bekijken welke veranderingen of stressoren een belangrijke rol spelen, wat ze persoonlijk voor je betekenen, welke gevoelens je erbij hebt en wat je doet of niet doet in de situatie. Vervolgens zoeken we naar manieren waarop je het best met die verandering(en) kunt omgaan en ontwikkel je vaardigheden om dat in de praktijk te doen.

Werkwijze

Tijdens het intakeconsult brengen we je situatie en je klachten in beeld, en wat je wilt bereiken. Het intakeformulier heb je dan thuis al ingevuld zodat je op het gesprek bent voorbereid. Samen komen we tot een voorlopige conclusie over de oorzaken van het probleem en wat de beste aanpak is. Het kan zijn dat we een tweede sessie nodig hebben om dit helder te krijgen.

Afhankelijk van je situatie, wat je hebt meegemaakt en de veranderingen die voor je liggen, kunnen we specifieke methoden inzetten als EMDR, cognitieve hypnotherapie, of ademtherapie. We bespreken dat in de loop van het begeleidingstraject en beslissen samen wat we tijdens de sessie aan oefeningen doen. Vaak krijg je ook een oefening als huiswerk mee.

Tarief en aanmelden

  • Voor particulieren: zie de verschillende tarieven op deze pagina. Vergoeding uit de aanvullende verzekering is vaak mogelijk..
  • Voor trajecten die zakelijk of door de werkgever worden vergoed, gelden andere tarieven. Informeer vrijblijvend naar de voorwaarden.

Wil je beter met stress leren omgaan en je gezondheid verbeteren? Via onderstaande knop kun je direct een afspraak maken voor een consult of een gratis telefonisch adviesgesprek.

Afspraak maken

Ik bied zorg bij

Vraag vrijblijvend advies