Cognitieve hypnotherapie

Met (zelf)hypnose creëer je zelfbewust en doelgericht een krachtig leereffect.

Steeds meer mensen ervaren hypnotherapie als een comfortabele en effectieve methode bij emotionele en psychosomatische klachten. In hypnose gebruik je je verbeeldingskracht om iets te veranderen in je gedachten, emoties en lichamelijkse sensaties. Het effect neemt toe als je de geleerde hypnosetechniek na elke sessie thuis ook beoefent.

Hypnotherapie werkt voor veel mensen die last hebben van angst of een fobie, en voor mensen met chronische pijnklachten.

Wil je advies inwinnen, neem dan contact op voor een gratis telefoongesprek. Of boek direct je eerste sessie. Via de knop ‘Afspraak maken’ kies je in mijn agenda eenvoudig het tijdstip dat jou uitkomt.

Afspraak maken

Hypnose … zo gewoon

Alle hypnose is in werkelijkheid zelf-hypnose. En het is gewoner dan je misschien nu denkt. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met opgaan in een spannende film of een mooi boek. Je bent helemaal gefocust op het verhaal en het voelt alsof je daar zelf bij bent. De dingen om je heen gaan aan je voorbij en de tijd speelt geen rol meer. In hypnose zijn het de hypnotische suggesties die jij je actief verbeeldt en daardoor een therapeutische werking bij je hebben.

Doel van hypnose

Het is niet alleen de situatie zelf die nare gevoelens oproept, maar ook de manier waarop we de situatie beoordelen en ermee omgaan. Dit wordt ook wel ‘coping’ genoemd. Als je in hypnose bent kun je oefenen met de dingen door een andere bril te bekijken. Geleid door therapeutische suggesties gebruik je je verbeeldingskracht om negatieve gedachten om te buigen in positieve, helpende gedachten. Deze positieve affirmaties werken die door op je emoties en lichamelijke sensaties.

Hypnose bij angst en fobie

Misschien ben je bang voor bepaalde situaties of wat anderen van je vinden, voel je je onveilig of heb je paniekaanvallen. Als je langere tijd angstig bent is dat een teken dat je een vicieuze cirkel terecht bent komen. Je angst is weliswaar ontstaan door wat je hebt meegemaakt maar ook je copingstijl en eventuele veiligheids- of vermijdingsgedrag spelen een rol.

In hypnotherapie maken we gebruik van een paar principes. Om te beginnen dat van diepe lichamelijke ontspanning. Dit houdt je autonome zenuwstelsel beter in balans waardoor je inwendige alarm minder snel afgaat. Vervolgens werken we met ‘exposure’ oftewel blootstelling aan je angst. In een diepe hypnotische ontspanning ga je met gerichte focus en verbeeldingskracht de confrontatie aan. Dat doen we in kleine stapjes, waarbij je telkens beter met de situatie leert omgaan. Je angstrespons dooft langzaam uit.

Hypnose bij pijn

Hypnose tegen pijn is een van de oudste en succesvolste toepassingen. Dat kan zijn bij:

  • Terugkerende pijn, zoals hoofdpijn
  • Pijn door ziekte of een medische ingreep
  • Pijn zonder medische oorzaak, zoals prikkelbaredarmsyndroom of lage rugpijn

We kijken naar allerlei aspecten van pijn: de intensiteit ervan, je gedachten over pijn, hoe je er lichamelijk en emotioneel op reageert, het slapen en hoe je met pijn omgaat in je dagelijks leven. Je leert verschillende hypnosetechnieken om je pijn en bijkomende klachten te verminderen. Om te beginnen doe je oefeningen om lichamelijk diep te ontspannen zodat pijnprikkels gedempt worden. Vervolgens leer je ook hypnosetechnieken die gericht zijn op de plek in je lichaam waar de pijn zit. Daarnaast nemen we ook mogelijke psychosociale factoren mee in de therapie.

Verloop van de therapie

Tijdens het intakeconsult bespreken we je situatie, hoe dat zo gekomen is en wat je wilt bereiken. Hieraan voorafgaand heb je een intakeformulier ontvangen om thuis eerst in te vullen. Zo kun je je op het intakegesprek voorbereiden. Je krijgt daarnaast uitleg over hypnose en antwoord op je vragen hierover. Als er tijd over is, doen we nog een eenvoudige visualisatieoefening.

Vanaf het tweede consult start de therapie. Meestal zijn er rond de zes sessies nodig, soms meer, soms minder. Thuis doe je geregeld een hypnoseoefening met behulp van de audio-opname van de sessie. Je motivatie om dit te doen is dus ook belangrijk voor het slagen van de therapie. Indien toepasselijk kunnen we naast hypnose ook werken met ademtherapie of EMDR.

Een hypnosesessie in de praktijk

Een consult verloopt meestal volgens dit stramien:

  • We bespreken hoe het met je gaat en waar we deze sessie mee verder gaan.
  • De hypnose start met suggesties voor ontspanning, waarbij je je aandacht richt op wat zich lichamelijk, emotioneel en in je gedachten afspeelt.
  • In hypnose gebracht volg je de therapeutische suggesties die zijn afgestemd op het doel waar we deze sessie aan werken.
  • Tot slot kom je terug uit hypnose en bespreken we wat je ervaren hebt en wat je geleerd hebt.
  • Meestal krijg je een audio-opname van de hypnosesessie om die thuis te beluisteren als oefening in zelfhypnose.

Veel gestelde vragen

Over hypnose bestaan veel misverstanden als gevolg van wat we zien op TV of in films. Een paar vragen hierover wil ik alvast beantwoorden:

Nee, onderzoek toont aan dat het geen slaap is. Tijdens hypnose zijn er namelijk hersengolven actief die niét op die van de slaap lijken, maar juist op die van wakker zijn. Hypnose kun je beter omschrijven als een toestand van gerichte aandacht waarin je meer controle kunt krijgen over het gevoel van comfort. Wel heeft hypnose een kalmerend effect op het brein. Hierdoor kun je bijvoorbeeld makkelijk in slaap vallen als je eenmaal zelf-hypnose hebt geleerd.

Nee, met het leren van zelf-hypnose ontwikkel je juist vaardigheden om je eigen comfort te vergroten. Op geen enkel moment zal ik proberen om controle over je te hebben. Integendeel. Als ik suggesties geef, dan zul je me ook iets horen zeggen als “… je zult merken dat je makkelijker positief reageert op die suggesties die voor jou geschikt en passend zijn.” Je zult dus alleen die suggesties aanvaarden die jij behulpzaam vindt en alle andere negeren.

De meeste mensen vinden hypnose erg prettig en herinneren zich er daarna bijna alles van. De doelgerichte aandacht die met hypnose gepaard gaat, is voor veel mensen iets bekends. Sommige mensen zeggen dat ze zich niet gehypnotiseerd voelden. Dit komt omdat de ontspannen toestand van hypnose lijkt op die alledaagse momenten dat je ergens helemaal in opgaat, en een soort van natuurlijke, spontane trance beleeft.

Tarief en aanmelden

  • Voor particulieren: tarief voor een standaardconsult van 60 minuten is € 80,00. Bij langere consulten worden het bedrag evenredig verhoogd. Vergoeding uit de aanvullende verzekering is mogelijk.
  • Voor trajecten die zakelijk of door de werkgever worden vergoed, gelden andere tarieven. Informeer vrijblijvend naar de voorwaarden.

Lijkt cognitieve hypnotherapie ook iets voor jou ? Via onderstaande knop kun je direct een afspraak maken voor een consult of een gratis telefonisch adviesgesprek.

Afspraak maken

Ik help je graag verder met

Vraag vrijblijvend advies