Stress en vermoeidheid

Stress hoort bij het leven. De vraag is, hoe ga je ermee om?

Stress hoort bij het leven van alledag. Je kunt het niet vermijden. Stress ontstaat namelijk door elke verandering waaraan je je moet aanpassen. Dit varieert van fysiek gevaar lopen tot de opwinding van verliefd worden, een nieuw huis kopen of promotie maken. Of misschien word je geconfronteerd met een continue stroom van potentieel stressvolle ervaringen.

Stress kan dus het gevolg zijn van grote veranderingen in je leven of van de optelsom van kleine dagelijkse problemen. En niet alle stress is slecht. Dankzij stress reageer je alert op risico’s en gevaar. Zonder stress zou het leven maar saai zijn. Welke invloed stress op je leven heeft, positief of negatief, hangt af van hoe je reageert op deze gebeurtenissen.

Zou je graag advies willen inwinnen, neem dan gerust contact op voor een gratis telefoongesprek. Of anders, boek direct je intakeconsult. Via de knop ‘Afspraak maken’ kun je in mijn agenda eenvoudig je tijdstip kiezen en het telefoon- of intakegesprek inplannen.

Afspraak maken

Bronnen van stress

Er zijn in de basis vier soorten stress – ‘stressoren’ – waaraan je blootgesteld kunt zijn. Waarschijnlijk spelen een of meer van die stressoren nu een rol in je leven:

  1. Sociale stressoren: afspraken, deadliness, relationele conflicten, financiële problemen, verlies van dierbaren, verlies van werk, etc.
  2. Omgevingsstressoren: het veranderende weer, geluiden, verkeer, pollen in de lucht, luchtverontreiniging.
  3. Fysiologische stressoren: ongezonde voeding, gebrek aan beweging, ziekte, veroudering, maar ook je lichamelijke reactie op omgevings- en sociale stressoren.
  4. Eigen gedachten: je gedachten over de veranderingen in je omgeving en lichaam, en je voorspellingen over je toekomst, kunnen maken dat je je ontspant of gestresst raakt.

Omgaan met stress

Het ontstaan van stress begint met je bewuste of onbewuste beoordeling van de situatie. Je hebt enerzijds gedachten over hoe moeilijk de situatie is en anderzijds gedachten over je capaciteiten om die situatie te hanteren. Gestresste mensen hebben vaak het idee dat (1) de gebeurtenis gevaarlijk, moeilijk, pijnlijk of oneerlijk is, en (2) dat ze niet in staat zijn om ermee om te gaan.

Goed stressmanagement vereist dat je (1) de juiste soort en hoeveelheid stress krijgt die past bij je individuele persoonlijkheid, prioriteiten en leefsituatie. Tegelijkertijd is het belangrijk om (2) manieren en vaardigheden te leren om beter met negatieve stress om te gaan. Voorbeelden zijn ontspanningsoefeningen, rationeel en positief denken, doelen stellen, visualiseren, assertiviteit, timemanagement, regelmatige lichaamsbeweging en sport, een verstandig voedingspatroon.

Chronische stress

Chronische stress kan ontstaan door een of meer ingrijpende gebeurtenissen, of door een opeenstapeling van kleine stressoren. Zolang je geest een bedreiging ervaart, zorgt je zeuwstelsel ervoor dat je lichaam waakzaam en alert blijft. Als deze ‘vecht of vlucht’ respons aanhoudt, heeft dat langdurige gevolgen. De bijnieren produceren corticoïden (adrenaline en noradrenaline) die een remmende werking hebben op onder meer de spijsvertering, het weefselherstel en het immuunsysteem. Dit zijn belangrijke functies om het lichaam gezond en fit te houden.

Chronisch stress leidt dan ook vaak tot lichamelijke ziektes en aandoeningen. Sommige mensen krijgen hoge bloeddruk, migraine of darmproblemen, bij anderen treedt aanhoudende spierspanning en vermoeidheid op.

Rust en herstel

Gelukkig kan je zenuwstelsel dat eerder de stressrespons activeerde, dit ook weer uitzetten. Zodra je beslist dat een situatie niet gevaarlijk meer voor je is, stopt je brein met het sturen van alarmsignalen. Na drie minuten begint de ‘vecht-vlucht respons ‘ uit het lichaam te verdwijnen. Je hartslag, ademhaling, spierspanning en bloeddruk zullen weer naar een normaal niveau terug gaan.

Tijdens het coachingsproces leer je strategieën om je stressniveau zelf te monitoren en in balans te houden. We bekijken welke veranderingen of stressoren een belangrijke rol spelen, wat ze persoonlijk voor je betekenen, welke gevoelens je erbij hebt en wat je doet of niet doet in de situatie. Vervolgens zoeken we naar manieren waarop je het best met die verandering(en) kunt omgaan en ontwikkel je vaardigheden om dat in de praktijk te doen.

Werkwijze

Tijdens het intakeconsult brengen we je situatie en je klachten in beeld, en wat je wilt bereiken. Het intakeformulier heb je dan thuis al ingevuld zodat je op het gesprek bent voorbereid. Samen komen we tot een voorlopige conclusie over de oorzaken van het probleem en wat de beste aanpak is. Het kan zijn dat we een tweede sessie nodig hebben om dit helder te krijgen.

Afhankelijk van je situatie, wat je hebt meegemaakt en de veranderingen die voor je liggen, kunnen we specifieke methoden inzetten als EMDR, cognitieve hypnotherapie, of ademtherapie. We bespreken dat in de loop van het begeleidingstraject en beslissen samen wat we tijdens de sessie aan oefeningen doen. Vaak krijg je ook een oefening als huiswerk mee.

Tarief en aanmelden

  • Voor particulieren: tarief voor een standaardconsult van 60 minuten is € 80,00. Bij langere consulten worden het bedrag evenredig verhoogd. Vergoeding uit de aanvullende verzekering is mogelijk.
  • Voor trajecten die zakelijk of door de werkgever worden vergoed, gelden andere tarieven. Informeer vrijblijvend naar de voorwaarden.

Wil je beter met stress leren omgaan en je gezondheid verbeteren? Via onderstaande knop kun je direct een afspraak maken voor een consult of een gratis telefonisch adviesgesprek.

Afspraak maken

Waar heb je last van?

Vraag vrijblijvend advies